©   Józef Okulewicz

znaczek

RÓŻNOŚCI

<<< Część 1     <<< Część 2     <<< Część 3     <<< Część 4     <<< Część 5     <<< Część 6     <<< Część 7     ¤     

<<< Strona główna

Pod koniec 2006 roku rozpocząłem współpracę z portalem spedycje.pl
gdzie powstał dział
znaczek
poświęcony propagowaniu nowego widzenia logistyki.



1 - 24: Kompletny wykład podstaw nowego ujęcia logistyki

25 - 43: Zastosowanie logistyki w różnych sytuacjach

 
44. Ciężkie czasy
47. Samochodowy kryzys
49. Dorosły ... niedojrzały

45. Hartowanie łańcucha
48. Kwestia nauki
50. Stosowanie logistyki

46. Zbędny logistyk
49. U źródła






CIĘŻKIE CZASY

Nadchodzą ciężkie czasy dla dostawców towarów. Nie chodzi przy tym o skutki ogłaszanego wszem i wobec kryzysu finansowego, który mimo swych groźnych przejawów, trzeba traktować jako zwykle zjawisko w gospodarce. Wiadomo, że aby ktoś mógł wziąć pieniądze, to zgodnie z prawem równowagi, ktoś inny musi je dać. To przemieszczanie może być czasem bolesne, ale ważne by biorący tak przygotował scenerię, by nie wyglądało, że są to pieniądze za nic. A dziś sceneria jest wyjątkowo sugestywna.
Chodzi o zmianę ról w sferze dostarczania towarów, które dotychczas spadało na logistyków. . . .    dalej

Zamieszczone także na portalu www.spedycje.pl

16.01.2009


w Oxfordzie




HARTOWANIE ŁAŃCUCHA

Można mieć nadzieję, że specjaliści od „łańcucha dostaw” są tymi, którzy będą nas ochronić przed skutkami wyzwań XXI w. w sferze dystrybucji towarów. Są pewne podstawy by się nawet łudzić, że są oni do tego zarówno predestynowani jak i fachowo przygotowani. Źródła tej wiary tkwią w tym, jak są oni traktowani na co dzień. . . .   

Dalej zamieszczone na portalu www.spedycje.pl

30.01.2009


w Oxfordzie




ZBĘDNY LOGISTYK

Dla sprostania wyzwaniom XXI w. może jednak zabraknąć nie tylko chęci u specjalistów od „łańcucha dostaw” ale i samych specjalistów. Albowiem do roli pilnowania rutynowego funkcjonowania „łańcucha dostaw” lepiej przydają się informatycy. . . .   

Dalej zamieszczone na portalu www.spedycje.pl

14.02.2009


w Oxfordzie




SAMOCHODOWY KRYZYS

W dobie kryzysu każda rada może się przydać. Jakiej zatem pomocy możnaby oczekiwać od specjalistów od „łańcucha dostaw”, których do niedawna nazywano logistykami. Jeśli nie zapomnieli o źródłach swojej profesji i nie zostali zastąpieni przez przyuczonych informatyków, to mogliby podjąć to wyzwanie, bo kryzys mają we krwi. . . .   

Dalej zamieszczone na portalu www.spedycje.pl

28.02.2009


w Oxfordzie




KWESTIA NAUKI

DS_Riviera od ul.Polnej DS_Riviera od ul.Polnej Przed laty po egzaminie wstępnym na politechnikę – kiedyś tak było – zostałem skierowany na wakacyjną praktykę robotniczą na budowie, aby ten sukces intelektualny nie oderwał mnie od realnego życia klasy robotniczej. Moje doświadczenie związane z tą praktyką miało wymiar raczej techniczny. Dowiedziałem się bowiem jak trudno jest poprawnie ustawić budynek. . . .   

. . . W przypadku np. akademika „Riviera” w Stolicy, zauważono to dopiero po ukończeniu budowy. Skutkiem tego, ogromna płaskorzeźba ścienna układu okresowego pierwiastków jest widziana od podwórka, a pokoje studenckie znalazły się tuż przy ruchliwej ulicy. . . .   

Dalej zamieszczone na portalu www.spedycje.pl

1.04.2009


w Oxfordzie




U ŹRÓDŁA

Keith Oliver Z literatury można się dowiedzieć, że źródłem terminu „Supply Chain Management” – tłumaczonego jako „zarządzania łańcuchem dostaw” – jest publikacja pt. „Supply-chain management: logistics catches up with strategy”, której autorami są Oliver R.K., Webber M.D. (Outlook, Booz Allen & Hamilton Inc., 1982), zamieszczona po 10. latach w książce Martina Christophera, pt. „Logistics. The strategic issues” (Chapman & Hall, 1992).
Dzięki temu, że książka ta leżała u mnie na półce przez nikogo nie niepokojona, mogłem zapoznać się ze źródłowym sformułowaniem koncepcji tego sposobu zarządzania. Odniosłem wtedy wrażenie, że autorom chodziło raczej o zmianę podejścia w obszarze przepływu materiałów aniżeli o wprowadzenie nowego przedmiotu badań.
Jakiś czas później, gdy wśród nagrodzonych w konkursie „Supply Chain Excelence” za 2008 rok znalazła się firma LEGO, przypomniałem sobie, że wcześniej właśnie Keith Oliver wyprowadzał ją z kłopotów. Wyszukałem w Internecie artykuł na ten temat, w którym był adres e-mail do autora. Napisałem list z zapytaniem, jak po latach postrzega on ideę „Supply Chain Management”? Niespodziewanie po prawie miesiącu przyszła odpowiedź
- I am indeed the author of Supply Chain Management. Your question is probably best answered in an article that I wrote with Tim Laseter in 2003 entitled 'When will Supply Chain Management Grow Up'. . . .   

Dalej zamieszczone na portalu www.spedycje.pl

14.04.2009


w Oxfordzie




DOROSŁY ... NIEDOJRZAŁY

Leif Enarsson Zapewne świeczki z okazji uzyskania formalnej pełnoletności „zarządzania łańcuchem dostaw” już dawno zgasły, ale nie umilkły pytania o faktyczną dojrzałość tej metody zarządzania. Ostatnio dał im wyraz Leif Enarsson w książce „Future Logistics Challenges” (Copenhagen Business School Press, 2008). Krótki jej fragment zalecili do „obowiązkowego” czytania redaktorzy kwartalnika CSCMP’s Supply Chain (Q1/2009) w formie artykułu pt. “What we really mean by supply chain management?”. . . .   

Dalej zamieszczone na portalu www.spedycje.pl

27.04.2009


w Oxfordzie




STOSOWANIE LOGISTYKI

Phillip J. Thorpe Toczące się nadal dyskusje o tym, czym jest logistyka a także, czym jest „łańcuch dostaw”, nie przeszkadzają by towary docierały od dostawców do odbiorców. W codziennej działalności można bowiem nawet nie ocierać się o granice obszaru wyznaczonego aktualnym pojmowaniem tych pojęć. Jest on na tyle rozległy, że nie wpływają na codzienne stosowanie logistyki. Na granicy zaś jak to na granicy jedni pilnują, by nikt jej nie przekraczał, inni starają się ją przekraczać, a jeszcze inni próbują przesunąć granicę na nowe obszary. Choć tych granicznych harcowników nie ma zbyt wielu, to nie negując wagi ich poczynań, dobrze byłoby gdyby nie zakłócały one codziennej troski o dostarczane dobra, zapewniając jednak inspirację do podejmowanych działań. Dlatego na obszarze logistyki już dość wcześnie postawiono dodatkową linię demarkacyjną. . . .   

Dalej zamieszczone na portalu www.spedycje.pl

Phillip J. Thorpe
Brigadier General, U.S.Army
Director, G-45/7 Strategy and Information

2.06.2009