©   Józef Okulewicz

znaczek

DOBRA NIEDOSTARCZANE

pobieranie z komórki arkusza kalkulacyjnego
liczby poprzedzonej nazwą zmiennej
lub zakończonej mianem wartości
np.: "a = 1,2 [m/s2]", "dt = 0,2", itp.

od lutego 2016

Microsoft Team of the Excell. Dear Sirs.
Would you consider adding to Excell new functionality, very useful for engineers ?
I mean enabling reading a numerical value from a cell, where it is surrounded by its description.
This could be for instance a name of the value (i.e. “a =”) before digits of the value or unit of the value (i.e. “[m/s2]”) after the value. This will also enable reading “dt = 1” as an increment of a series and put that point on a picture.
Practically it means, that a numerical value in a cell can be
preceded by anything ended with “=” or
succeeded by anything begin with “[“.

fazowane otwory
w elektrycznym gniazdku

od marca 2012

Zwykłe gniazdko elektryczne pochodzi z czasów gdy stosunek do elektyrcznosci był nabożny. Dlatego z wielką uwagą wkładano wtyczkę do gniazdka. Do dzisiaj nic się nie zmienilo. A przeciez używanie gniazdka odbywa się obecnie w zupełnie innym sordowisku i przy całkiem innym stanie świadomości. Wkładanie wtyczki stało się zwyczajne a nawet niechlujne. Można wyobrazić sobie wiele sytuacji gdy wtyczkę trzeba włożyć nie chcąc lub nie mając możliwości przyglądania się wtyczce i gniazdku. Robi się to na wyczucie próbując trafic dwoma bolcami do dwóch otworów. Jakiś czas trzeba wtedy obracać wtyczką, aż trzymając ją prostopadle do powierzchni gniazdka uda się ją wepchnąć.
A przecież wystarczyłoby zfazować otwory w gniazdku, by poruszając bolcami wtyczki po powierzchni gniazdka łatwiej było natrafić na te otwory.

To akurat sam sobie robię w kupowanych przedłużaczach.

samochodowe poduszki zewnętrzne
od stycznia 2008

Już są

Zamontowane na zderzakach, a nawet z boku pojazdu. Napełniałyby się automatycznie powietrzem lub cieczą w chwili zblizenia sie do innego pojazdu, a zmniejszałyby się gdy pojazdy się oddalą. W ten sposob pojazdy mogłyby podjeżdżać do siebie bliżej nie uszkadzając karoserii, przez co zajmowałyby mniej miejsca w ruchu ulicznym. W czasie zderzeń poduszki stanowiłyby dodatkowe amortyzatory.

Przedstawione na Tokyo Motor Show w 2015 (foto 14) poduszki zewnetrzneJapan's auto parts maker Toyota Gosei introduces the Fresby prototype vehicle which has a body covered with urethane foam and airbags.

zmienne ograniczenie prędkości
od lipca 2007

Znaki drogowe ograniczające prędkość o zmiennej wartości ograniczenia. Cyfry są wyświetlane przez urządzenie sterujące, które dostaje odpowiedni sygnał z centrali lub rozpoznaje warunki pogodowe, porę roku, porę dnia i wyświetla odpowiednią wartość.
Jeśli kierowca ma obowiązek dopasować prędkość jazdy do warunków drogowych, to znaki drogowe też mogłyby to robić.

Od 2010 r. na drogach pojawiły się znaki wyświetlające aktualne ograniczenie prędkości, np. 120 km/h lub mniejsze.
Czyli można. Teraz czas na pozostałe znaki ograniczenia prędkości.

składany samochód
od czerwca 2007

Samochód składający się z dwóch części. Jedna silnikowa mająca 2 miejsca i 4 koła umożliwia samodzielne przemieszczanie się. Druga jest częścią pasażerską i ma dowolną liczbę miejsc i odpowiednią liczbę kół, w zależności od potrzeb użytkownika. Gdy samochody będą miały napęd elektryczny to każde z kół miałoby swój napęd. Część pasażerską można przyczepiać do części silnikowej i tworzyć w ten sposób pojazd do wożenia większej liczby osób, gdy to jest potrzebne. Część pasażerska mogłaby być łączona z częścią pasażerską na podobieństwo ciągnika i naczepy. W TV pokazano już przerobionego "malucha" ciągnącego naczepę towarową.

zielone światło z przodu samochodu
od maja 2007

Wzbogacenie wyposażenia pojazdów o światło w kształcie pasa aby różniło się od dotychczasowych świateł. Włączane byłoby pedałem hamulca jednocześnie z dotychczasowym światłem "stop".
Propozycja taka jest skutkiem zmiany sposobu widzenia systemów i konieczności zachowania integralności systemu.
Dotychczasowe zmiany sposobu widzenia samochodu spowodowały, że z luksusowej karety bez koni stał się już fotelem do jeżdżenia. Jednak jako przedmiot użytkowany musi dopiero stać się elementem integralnego systemu ruchu drogowego uwzględniającego także inne podmioty a nie tylko kierowców. Jak dotąd organizatorzy ruchu wymuszali na konstruktorach pojazdów troskę o kierowców i pasażerów pojazdów. To w ich interesie zamontowano w pojazdach pasy i poduszki powietrzne oraz silne przednie reflektory by widzieli drogę. Aby nie oślepiali przy tym innych kierowców zamontowano światła mijania. Zamontowano też światła z tyłu do oświetlania drogi podczas cofania. Z tyłu zamontowano też światła stopu, by uprzedzać innych kierowców o hamowaniu. Zaś z boku zamontowano światła sygnalizujące manewry skrętu.
W ramach tej troski wyraźnie łamano zasady integralności, uprzywilując jednych uczestników ruchu względem innych i to tych najsłabszych. O pieszych pamiętano o tyle, że kazano im przechodzić przez jezdnie w oznaczonych miejscach, chodzić po chodnikach i nosić odblaskowe kamizelki. Kolejnym przejawem dyskryminacji pieszych jest wymuszenie na kierowcach włączania świateł mijania przez całą dobę. Piesi zaś nie nosząc ze sobą reflektorów, stają się przez to gorzej widoczni względem rozświetlonych samochodów.
Jakby nie zauważono, że natężenia ruchu pojazdów i pieszych na tyle się zrównoważyły, że ważna jest każda chwila usprawniająca wzajemne współuczestniczenie w ruchu. Zgodnie bowiem z wymyślonymi przepisami kierowca musi się zatrzymać przed przejściem, by pieszy mógł zacząć przechodzić przez jezdnię. Pieszy również czeka na całkowite zatrzymanie pojazdu, licząc się z tym, że może być niezauważony przez kierowcę. Na skutek braku wzajemnej komunikacji, ruch pojazdów jest wstrzymywany na dłuższą chwilę.
W tym samym jednak czasie kierowca hamujący przed przejściem informuje o tym – za pomocą światła "stop" – jadące za nim pojazdy, ale nie informuje o tym pieszego, który również chciałby to wiedzieć. Gdyby wiedział, że kierowca go zauważył i hamuje, to mógłby wcześniej zacząć przechodzenie przez jezdnię i krócej wstrzymałby ruch pojazdów.
Innym miejscem, w którym światło "stop" z przodu pojazdu ułatwiłoby wzajemną komunikację są parkingi przy marketach.

szerokie otwarcie
puszki z piwem

od listopada 2003

Puszka do napojów umożliwiająca po otwarciu picie nie przez dziurkę lecz całym przekrojem. Tak jak otwiera się konserwy.

składany samolot
od marca 2002

Już jest

Samolot składający się z jedno lub kilkuosobowych "kontenerów" łączonych ze skrzydłami, z podwoziem i z silnikami. Kontenery są wyposażone w urządzenia łączące i rozłączające oraz spadochrony i "poduszki" do miękkiego lądowania. Samolot taki może nie latałby bardzo szybko, ale dawałby gwarancję nie tylko dolecenia ale też przeżycia w przypadku jakiejś awarii w powietrzu.

zaproponowany w 2015 r. "Nietypowy pomysł ochrony pasażerów samolotów" Ukraiński inżynier Vladimir Tatarenko opracował jednak technologię, która w takich sytuacjach może ocalić życie pasażerów symulacja lotu i awarii